Julia

Volkskrant:

Julia

Rank 363 Gelezen 16 Aan het lezen 3 Wil ik lezen 97 Favoriet 0 Recensies 2

Julia was het enige kind van keizer Augustus, maar tijdens haar leven werd er al geprobeerd de herinnering aan haar uit te wissen. Er is altijd veel kwaad over haar gesproken, door tijdgenoten maar ook door latere historici. Rosita Steenbeek gaat op zoek naar deze omstreden en vergeten keizersdochter en wekt haar tot leven, geholpen door snippers geschiedschrijving, door poëzie en door in Italië plekken te bezoeken waar haar leven zich heeft afgespeeld.

In deze schitterende historische roman rijst een temperamentvolle vrouw op die in alles haar eigen keuzes wil kunnen maken, tegengewerkt door haar vader die haar dwingt te trouwen met mannen die passen in zijn politieke plan.
Als getrouwde vrouw zegt Julia wat ze denkt, ze houdt van provoceren, maakt verre reizen en voelt zich thuis in een literaire kring van geestverwanten die met lede ogen zien hoe de Republiek verandert in een keizerlijk regime. Een van hen is haar grote liefde Jullus Antonius. Hier worden rebelse teksten geschreven en gevaarlijke plannen gesmeed, waardoor Julia zich mee laat slepen, met fatale afloop.

Prometheus
26 april 2022