Kamala's pad

Rank 8180 Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 10 Favoriet 1 Recensies 0

Onthullende biografie over de eerste zwarte vrouwelijke vicepresident, die als dochter van twee immigranten in het gesegregeerde Californië uitgroeide tot een van de meest krachtige machtsspelers van de Verenigde Staten.
Het levensverhaal van Kamala Harris is nauwelijks traditioneel te noemen, maar toch vertegenwoordigt zij het beste dat Amerika te bieden heeft. Ze groeide op als oudste dochter van een alleenstaande moeder, een nuchtere kankerspecialist die op haar negentiende vanuit India naar de VS was geëmigreerd omdat ze een gedegen opleiding wilde volgen. Zij en haar echtgenoot, een talentvolle econoom uit Jamaica, gingen uit elkaar toen Kamala nog maar vijf jaar oud was.
De Kamala Harris zoals we die nu kennen is een stoere, slimme, scherpe en veeleisende vrouw. Jarenlang was ze officier van justitie - haar oneliners zijn legendarisch - maar zelfs in haar eigen memoires is ze terughoudend over haar persoonlijke leven. Gelukkig heeft Dan Morain, de ervaren verslaggever van de Los Angeles Times, haar loopbaan vanaf het begin op de voet gevolgd.
In Kamala's pad beschrijft hij haar carrière vanaf haar eerste schreden op het justitiële pad, toen ze als openbaar aanklager in Alameda County onder meer kindermisbruikzaken en moorden behandelde - een tijd waarin ze als 29-jarige een relatie had met de machtigste man van Californië, voorzitter van het Californische parlement Willie Brown, een verhouding die haar leven zou veranderen. Morain neemt de lezer mee naar de jaren waarin Harris werkte voor de openbaar aanklager van San Francisco, beschrijft haar vermetele toenadering tot de toen relatief onbekende Barack Obama en doet uit de doeken hoe ze haar ellebogen gebruikte om een zetel te bemachtigen in de Amerikaanse Senaat. Hij analyseert haar mislukte poging om presidentskandidaat te worden en hoe ze daarna achter de schermen een campagne op touw zette om de positie van vicepresident veilig te stellen. In zijn verhaal schetst hij een levendig beeld van haar overtuigingen en prioriteiten, de mensen met wie zij zich omringt en het soort problemen die ze als geen ander weet op te lossen, maar ook de fouten die ze maakte, de risico's die ze nam en de waagstukken die ze uithaalde om de top te bereiken.

Geschiedenis & Politiek
Historische biografieen