Kamp Westerbork gefilmd

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
In 1944 werden in Durchgangslager Westerbork op uitgebreide schaal filmopnamen gemaakt. Dit materiaal is bewaard gebleven en is uniek; het zijn de enige filmopnamen uit de nazi-concentratiekampen. Wereldbekend zijn dan ook de beelden geworden van het angstig uit een veewagon kijkende meisje of van de vertrekkende deportatietrein. Hoewel velen deze beelden kennen, was er decennialang weinig bekend over de film. Onderzoekers Koert Broersma en Gerard Rossing beschrijven in Kamp Westerbork gefilmd de resultaten van hun diepgaande research naar de achtergronden van deze film, die in 2017 werd opgenomen in het Unesco Memory of the World Register. Hiermee zijn de film en het bestaande filmscript officieel erkend als documentair werelderfgoed.
In deze uitgebreide en geheel herziene uitgave zijn eerdere onderzoeksresultaten opnieuw tegen het licht gehouden en zijn verder alle recente ontwikkelingen en uitkomsten verwerkt. Vele onbekende en opmerkelijke feiten kwamen naar boven. Nauwgezet onderzoek van de recent gerestaureerde (en gedeeltelijk ingekleurde) beelden gaf bovendien nieuwe geheimen prijs. Deze leveren een boeiende reconstructie op van het hoe en waarom van de Westerbork-film en voegen een nieuwe dimensie toe aan één van de belangrijkste visuele documenten van de jodenvervolging in de Tweede Wereldoorlog.

Koert Broersma (1955) schreef tot dusverre diverse boeken over uiteenlopende onderwerpen. Als vrijwillig onderzoekmedewerker was hij enkele jaren verbonden aan Herinneringscentrum Kamp Westerbork. In 1993 zag zijn biografie Buigen onder de storm, over de Amsterdamse journalist Philip Mechanicus het licht. In 2019 verscheen hiervan een herziene en aangevulde druk. In 1997 publiceerden Gerard Rossing en hij de eerste editie van Kamp Westerbork gefilmd, gebaseerd op het onderzoek dat zij naar deze film verrichtten. In 2016 publiceerde Broersma een interviewbundel over de Drentse bluesband Cuby & the Blizzards (Somebody will know someday), dat een jaar later de Publieksprijs van de Drentse Historische Vereniging won.

Gerard Rossing (1959) werkt als documentalist bij Herinneringscentrum Kamp Westerbork. Hij hielp Broersma bij de herziene versie van de Mechanicus-biografie Buigen onder de storm en was in de jaren negentig van de vorige eeuw intensief betrokken bij het oorspronkelijke onderzoek naar de Westerbork-films. Voor deze nieuwe, herziene uitgave werkten Rossing en Broersma wederom samen.

Geschiedenis & Politiek
Oorlog en vrede