Karel

' Karel'

Elf jaar na de dood van Karel van het Reve wordt hij nog geciteerd, gelezen en bediscussieerd. Dat is voor Nederland opmerkelijk. Hij springt er uit wanneer je kijkt naar min of meer vergelijkbare overleden grootheden in de Nederlandse literatuur van na de Tweede Wereldoorlog. Karel beïnvloedt nog steeds een nieuwe generatie auteurs; Arnon Grunberg bijvoorbeeld stelde een bloemlezing uit zijn werk samen.

De broers Karel en Gerard van het Reve hebben uiteraard min of meer hetzelfde verleden gedeeld, maar het blijft interessant te zien hoe ze dat verleden in hun eigen werk hebben geïncorporeerd. De broers hebben elkaar ongetwijfeld beïnvloed. Hoe, dat weten we nog steeds niet precies en misschien komen we daar nooit achter, maar dit boek en het eveneens door Theodor Holman geschreven Gerardje tonen hoe rijk beider schrijversleven was.

Is Karel het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Karel