Kleine gele citroenen

Gelezen 46 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 12 Favoriet 1 Recensies 6
Literatuur & Romans Lijsten 1   Topics 0

Kajsa Ingemarsson is cabareti en een van de populairste schrijfsters van Zweden. Kleine gele citroenen is haar eerste roman in vertaling, en was de best verkochte pocket in 2005 in Zweden: meer dan 215.000 exemplaren! Agnes heeft het goed voor elkaar: ze heeft een leuke baan, een stoere vriend en een super hartsvriendin. Maar dat verandert in rap tempo wanneer blijkt dat haar baas zijn handen niet thuis kan houden, haar vriend vreemdgaat en haar vriendin de drank niet kan laten staan. Dan komt Agnes haar oude schoolvriend Kalle tegen. Hij is op zoek naar een compagnon voor zijn nieuwe restaurant. Agnes is direct enthousiast en samen gaan ze aan de slag. Het wordt een hip restaurant met gele muren, rode kussens en blauw Grieks aardewerk, met voor het raam een grote glazen vaas vol citroenen. Ze noemen het: Kleine Gele Citroenen. Het wachten is dan op recensent Lola, die restaurants kan maken of breken. Maar wie Lola? De keuken is fantastisch en er wordt hard gewerkt, want elke gast kan Lola zijn, maar de recensie blijft uit en faillissement lijkt onafwendbaar. Ondertussen heeft Agnes ook nog eens last van een stille maar intrigerende boven buurman, die het maar niet kan laten regelmatig op te duiken in het restaurant... 'Ik heb dit boek in nacht uitgelezen.' Elle

Pockets literaire fictie
C. van Bree