Kobalt blues

Journalist Erik Bruyland richt zich in Kobalt blues op de postkoloniale geschiedenis van zijn geboorteland Congo. De vervlogen dagen van de Belgische kolonisator verglijden er in taferelen van slavenarbeid in de mijnen van Katanga. Waarom is een rijk land toch zo arm?

Via gedreven onderzoeksjournalistiek beschrijft Bruyland hoe opportunisten en speculanten als aasgieren op de Congolese bodemrijkdommen duiken. Hij ontrafelt de financiële en economische carrousels en de geopolitieke combines die leiden tot de tragedie van Kobalt blues: het blauwe goud vloeit weg naar offshorebedrijven, het zwarte zweet gutst weg voor niets. En dat om onze honger naar smartphones en accu's te stillen.

Een messcherpe analyse van de economische en politieke teloorgang van Congo, waarin als in een spiegel steeds de dubieuze rol en verantwoordelijkheid van de voormalige Belgische kolonisator opdoemt.

Is Kobalt blues het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Kobalt blues