Kolja

Rank 2637 Gelezen 1060 Aan het lezen 51 Wil ik lezen 548 Favoriet 86 Recensies 39
Literatuur & Romans Artikelen 7 Lijsten 9 Spots 19 Hebban 1000 224 Topics 1   Leesclub

Sint-Petersburg en de Tsjaikovski's – een nieuwe grote historische roman van de meester in het genre

Kolja is acht jaar oud en doofstom als de gebroeders Modest en Pjotr Iljitsj Tsjaikovski zich over hem ontfermen. Zeventien jaar lang trekken zij met hem op. Reizend door Europa bevrijden zij de jongen uit zijn isolement.
Wanneer Pjotr Iljitsj in 1893 in Sint-Petersburg overlijdt, twijfelt Kolja, inmiddels 25, direct aan de officiële doodsoorzaak, cholera. De ware toedracht wordt angstvallig verzwegen, maar stilte kent voor een dove als Kolja geen geheimen. Drie dagen – tot de staatsbegrafenis – heeft hij om de waarheid te achterhalen. Maar terwijl Sint-Petersburg gonst van de geruchten, rijst de vraag of hij de Tsjaikovski's, die hem leerden spreken, niet beter dient door nu te zwijgen.

Literaire fictie algemeen
De Arbeiderspers
12 september 2017
12 september 2017

Guy Doms Hebban Recensent

Fortissimo, beladen en emotionele historische roman

door: Guy Doms 21 reacties 9 likes

Wanneer is Arthur Japin (1956) op de top van zijn kunnen? Als hij een historische roman schrijft, niet? De gevleugelde, zijn vorige boek, werd genomineerd voor de Hebban Award voor beste roman van 2016. Dit keer zet de auteur met Kolja een subliem verhaal neer. In zijn zesde symfonie had de...

Reacties op: Kolja