Kosmopolis

Dit is het verhaal van een spectaculaire val. Eén man, één dag, het beven van financiële wereldmarkten. Eric Packer, 28 jaar, komt zijn drie verdiepingen tellende penthouse van 104 miljoen dollar uit en neemt plaats in zijn witte, geheel aan zijn wensen aangepaste stretch limo. Op deze aprildag in het jaar 2000 is hij een man met twee missies: catastrofaal speculeren op een koersval van de yen, en zijn haar laten knippen aan de andere kant van de stad.
Zijn reis naar de kapper is een eigentijdse odyssee, grappig en meeslepend. Terwijl hij opgehouden wordt in het verkeer door een presidentiële colonne, de begrafenis van een popidool, de opnamen voor een film en een gewelddadige politieke demonstratie ontvangt Eric een reeks bezoekers - zijn deskundigen op het gebied van beveiliging, technologie, valuta, financiën en theorie. Soms gaat hij de auto uit voor een intieme ontmoeting, soms niet.
DeLillo's inzicht in de invloed van geld op elk aspect van onze cultuur - van kunst en onroerend goed tot politiek en de tijd zelf - is verbluffend. En Eric Packer is een aangrijpende figuur die te laat zijn eigen menselijkheid ontdekt. Kosmopolis, DeLillo's dertiende roman, leeft, ontroert en schetst een meesterlijk tijdsbeeld.

Is Kosmopolis het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Kosmopolis