De stilte

Rank 2042 Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
De stilte van Don DeLillo speelt zich af op een bijzondere zondag in het jaar 2022, Super Bowl Sunday. Vijf mensen hebben een etentje gepland in een appartement in Manhattan. Een emeritus hoogleraar natuurkunde, haar echtgenoot en een van haar oud-studenten wachten op een echtpaar dat zich aan boord bevindt van een vlucht vanuit Parijs, die dramatisch zal eindigen. Het gesprek gaat over van alles: van een telescoop in Chili tot bourbon, tot een manuscript van Einstein over de relativiteitstheorie uit 1912. Als de techniek om hen heen de geest geeft, komt de conversatie pas echt op gang. Wat volgt is een gesprek over wat ons menselijk maakt. Zelden kon een roman op zo’n unieke wijze als gids dienen in een verwarrende wereld. Zelden waren DeLillo’s visionaire blik, verbeelding en taal zo verhelderend en urgent als nu in De stilte. ‘In deze wrange en scherpe bespiegeling over collectief verlies worden we plots afgesneden van alle zekerheden. De stilte heeft alle elementen van DeLillo’s werk in zich opgenomen en deze verfijnd.’ – Rachel Kushner

**** ‘Don DeLillo schrijft urgent en krachtig.’ – The Independent

Ambo|Anthos