Kruip nooit achter een geranium – Een persoonlijke zoektocht naar een lang en gelukkig leven

Gelezen 26 Aan het lezen 3 Wil ik lezen 21 Favoriet 0 Recensies 2

Als je vijftig wordt, is je blik opeens gericht naar de andere kant; die van 'de ouderen'. In de vorige eeuw was dat een spookbeeld. Als de kinderen het huis uit waren, was de vrouw niet altijd meer zeker van de functie in het leven, anders dan die van echtgenote. Niet voor niets raakten vrouwen tijdens de overgang massaal in een midlifecrisis of depressie. Als je nu vijftig wordt, ziet de toekomst er heel anders uit: de zeventigplussers om ons heen staan middenin het leven. Ze genieten met volle teugen van hun vrijheid. Ze zijn verlost van de zorg voor hun kinderen, verlost van bewijsdrift en statusgevoel. Ze gebruiken botox, hebben talloze hobby's en een groot sociaal netwerk, en nemen een nieuwe knie als dat nodig is. Barbara van Beukering (journalist, oud-hoofdredacteur van o.a. Het Parool) gaat in Kruip nooit achter een geranium op zoek naar de eerste generatie vrouwen die niet achter de geraniums is verdwenen. Ze houdt zichzelf en de huidige generatie zeventigers een spiegel voor: hoe is de vrouw van boven de vijftig veranderd in de afgelopen honderd jaar? En hoe kun je met die kennis een leuk (én gezond, sociaal, geestig, geliefd, slim en mooi) oud mens worden?

Barbara van Beukering (51) studeerde aan de School voor Journalistiek in Utrecht en werkte vervolgens als verslaggever voor o.a. de TROS en de AVRO. In 1997 maakte ze de overstap naar tijdschriften, en werkte o.a. als hoofdredacteur voor BLVD., AvantGarde en Volkskrant Magazine. In februari 2007 presenteerde Van Beukering het avondvullende NPS-programma Handboek voor de moderne vrouw. Van 2007 tot 2015 was Barbara van Beukering hoofdredacteur van Het Parool.

Lifestyle & Vrije tijd
Spectrum
27 februari 2018

Lezersrecensies (2)

Openhartig

door: Elma Hafkamp 1 like
Leuk boek waarin Barbara als 50-jarige 14 dames boven de 70 interviewt over allerlei aspecten van het leven. Dit levert mooie inzichten op.

Kruip nooit achter een geranium

door: Joke Roovers 1 like
Wat een leuk boek! Op een heel verrassende manier zijn de interviews met heel interessante bekende oudere vrouwen verwerkt in een persoonlijk verhaal. Zeer de moeite waard. Ik vond het boek mooier dan de titel deed vermoeden. Kocht het echt een beetje voor de gein, maar ik vond het écht goed.