Kunstkritiek als exact vak?

De universitair geschoolde kunstcriticus was in Nederland tot in de jaren zestig van de twintigste eeuw een zeldzaam fenomeen. Kunsthistorici lezen, maar kijken kunnen ze niet, zo luidde lange tijd het oordeel onder critici. Vanaf medio jaren zestig eisten jonge kunsthistorici echter zelfbewust een plek op in de Nederlandse kunstkritiek. Met rake observaties en goed beargumenteerde stukken over de eigentijdse avant-gardekunst ontkrachtten ze de vooroordelen en inspireerden ze een jongere generatie critici.
Kunstkritiek als exact vak? traceert aan de hand van vijftien toonaangevende auteurs - van Cor Blok, Carel Blotkamp en Rudi Fuchs tot Sven Lütticken en Camiel van Winkel - de verstrekkende gevolgen van een meer kunsthistorische benaderingswijze voor de Nederlandse kunstkritiek.
Rogier Schumacher is kunsthistoricus. Hij is verbonden aan de Universiteitsbibliotheek Utrecht en publiceert over beeldende kunst, kunsttheorie en kunstkritiek van na de Tweede Wereldoorlog.
9789462081352