Kwellende liefde_elena ferrante

Kwellende liefde

Gelezen 79 Aan het lezen 3 Wil ik lezen 30 Favoriet 0 Recensies 3
Literatuur & Romans Artikelen 2   Topics 0

'Mijn moeder verdronk in de nacht van 23 mei, mijn verjaardag.'
Delia, een vrouw van midden veertig, keert na de dood van haar moeder terug naar Napels, de stad waar ze is opgegroeid. Ze wil te weten komen wat er is gebeurd in de nacht dat haar moeder verdronk. Delia's speurtocht verandert het beeld dat ze altijd van haar moeder heeft gehad, maar ook dat van haar eigen verleden. Was haar moeder wel die wispelturige, veeleisende vrouw, die aan de jaloerse blikken van haar man wilde ontsnappen? En hoe betrouwbaar zijn Delia's herinneringen aan haar eigen jeugd?

In een taal die naar de diepste lagen van het leven reikt, ontleedt Elena Ferrante de gevoelens van een vrouw die op zoek is naar de wortels van haar bestaan.

Elena Ferrante debuteerde in 1993 met de roman Kwellende liefde. Ze schrijft hierin over de thema's die in haar latere romans terugkeren: het zoeken naar een eigen identiteit, het besef van het menselijk onvermogen, de wil om het leven te lijf te gaan en de angst om alleen te staan. En dat alles in een taal waarmee de diepte van de menselijke psyche glashelder wordt blootgelegd.

Elena Ferrante is de meest besproken onbekende auteur van tegenwoordig. Niemand weet wie er achter deze naam schuilgaat, iedereen leest haar boeken: De verborgen dochter en Dagen van verlating, en de NAPOLITAANSE ROMANS De geniale vriendin, De nieuwe achternaam, en de twee nog te verschijnen delen van dit vierluik.

Manon Smits
Uitgeverij De Geus B.V.
01 januari 1993
10 februari 2016

1 keer bewerkt, laatste bewerking door iggi

Zinnelijke waarheidsvinding

door: Mirjam Burger

"De kindertijd is een fabriek aan leugens die steeds blijven terugkomen."

Als haar moeder Amalia verdrinkt op Delia’s verjaardag, keert Delia terug naar de stad die ze ooit verlaten heeft: Napels. Ze kan zich lastig neerleggen bij het idee dat haar moeder zichzelf van het leven heeft beroofd, en...

Reacties op: Kwellende liefde