Kwijt

Kwijt

Dementie is soms om te lachen. Dementie is leven in het hier en nu. Dement is niet verloren. Zingen, lachen, lezen, genieten, bewonderen: het kan nog allemaal als je iets kwijt bent in de hersenen. Vraag maar aan de mensen die zorgdragen voor familieleden, vrienden en patiënten met dementie. Vaak leren ze elkaar kennen van een heel andere kant en ontstaat er tussen hen een nieuwe, innige band. Herinneringen vervagen, vergetelheid slaat toe, maar je wordt daardoor niet minder mens. Het leven blijft de moeite om geleefd te worden. In dit boek brengt cabaretier Koen Dewulf zijn sketches en cartoons over dementie samen met de verhalen van auteur Karel Michiels.
Kwijt. Wat dementie ons kan leren is een boek voor iedereen die met deze uitzichtloze aandoening te maken krijgt, maar er toch nog het beste van wil maken, en het leukste, en het grappigste, en het mooiste en het liefste.

Karel Michiels (1960) schrijft freelance voor De Standaard over comedy en muziek. Hij publiceerde boeken over uiteenlopende onderwerpen als voetbal, reizen en cannabis. De verhalen in deze bundel zijn geïnspireerd door zijn eigen ervaringen met een dementerend familielid.

Koen Dewulf (1980) ontdekte op jonge leeftijd Willem Vermandere, Wannes van de Velde, Walter De Buck, Toon Hermans, Stef Bos en Herman van Veen. Deze artiesten bezorgden hem inspiratie om uit te groeien tot comedian-cabaretier-zanger. Op vraag van NEOS – het netwerk voor ondernemende senioren – dompelde hij zich onder in de wereld van dementie. Op het podium geeft hij een herkenbare en soms ook nieuwe dimensie aan dementie.
Mens & Maatschappij
Willems Uitgevers