Leer voelen wat je wilt voelen

Leer voelen wat je wilt voelen

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Rients Ritskes beschrijft in dit boek hoe zen helderheid kan scheppen in de verwarrende werkelijkheid van gevoelens en emoties. Door dit inzicht kunnen we er mee spelen in plaats van er het slachtoffer van te worden. De definities die worden gegeven zijn even eenvoudig als vernieuwend en scheppen de duidelijkheid waaraan in onze emo-cultuur dringend behoefte is. Waar de westerse psychologen over elkaar heen duikelen met steeds ingewikkelder theorieën, kan iedere lezer zich in deze uiteenzetting herkennen en in de praktijk toetsen en toepassen.
Het is een bijzonder boek omdat traditioneel emoties en gevoelens niet of nauwelijks ter sprake komen in zenboeddhistisch perspectief. Velen hebben ook de indruk dat het in zen en meditatie in het algemeen juist zou gaan om het onderdrukken ervan. Dit boek maakt duidelijk dat het tegendeel eerder het geval is en hoe zen beoefening bij kan dragen tot het veel beter om gaan met gevoelens, (over-)gevoeligheid en emoties. Niet door ze te onderdrukken, maar juist door ze te onderzoeken. Het boek leest als een soort reisgids door je eigen bewustzijn en gevoelswereld en is bedoeld voor iedereen die hierin de weg beter wil leren kennen. Ritskes’ bekende nuchtere en duidelijk manier van schrijven, onderbouwd met veel praktisch voorbeelden en adviezen, zorgt ervoor dat iedereen zich snel thuisvoelt in de wereld van emotie en gevoel.

Asoka
07 mei 2012