Lelieblank, scharlakenrood

Lelieblank, scharlakenrood

Gelezen 3 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 5 Favoriet 3 Recensies 0

Londen, jaren 70 van de negentiende eeuw. Sugar, een intelligente negentienjarige prostituee in het bordeel van de hardvochtige Mrs Castaway, verlangt naar een beter leven. Dan komt William Rackam langs, een ambitieuze parfumfabrikant. Hij wil haar liefde alleen voor zichzelf en richt aan de rand van de stad een comfortabele woning voor haar in. Gaandeweg raakt haar leven verstrengeld met Rackam, wiens grote huis behalve veel bediendes een uiterst onstabiele echtgenote herbergt en een verborgen dochter.
Terwijl Sugar op ongewone wijze de sociale ladder beklimt, komt er een stoet van beminnelijke, aandoenlijke, afstotende en gekmakende personages langs. Maar in het hart van deze panoramische, gelaagde vertelling staat die ene vrouw en haar fascinerende strijd om haar lichaam en ziel uit de goot te tillen. Hoewel Faber Sugar met historische precisie weet te belichten als een typische vrouw van haar tijd, is het dankzij zijn inlevingsvermogen ook een vrouwenportret geworden van universele geldigheid en aantrekkingskracht.
Lelieblank, scharlakenrood is een immense en bedwelmende roman vanVictoriaanse allure.

Podium Uitgeverij
22 september 2020