Leven en werk van Marcel Van Acker

Patrick Conrad raakt op school bevriend met Marcel Van Acker, die later een wereldberoemde schilder wordt en omgaat met de grootsten der aarde. Toch gaat deze kunstenaar zijn eigen weg. In welke stijl Van Acker ook schildert, zijn thema blijft ‘de dood’.
Van Acker blijft zijn jeugdvriend trouw, ook al zien of spreken ze elkaar jaren niet. Want Van Acker verdwijnt geregeld of verbergt zich achter maskers, façades en leugens. Als hij zijn einde voelt naderen, overhandigt hij Conrad de sleutel tot de kelder in zijn huis in de Cogels-Osylei in Berchem. Conrad vindt er niet alleen Van Ackers openhartige memoires, maar ontdekt er tot zijn afgrijzen ook de ‘geheime kunst’ van zijn vriend. Het werpt plots een heel ander, zeg maar macaber licht op leven en werk van Marcel Van Acker.
‘Na de onverklaarbare verdwijning van mijn vriend Marcel Van Acker liep ik maanden met de idee rond een boek aan deze ten onrechte doodgezwegen Vlaamse kunstenaar te wijden. Eerst dacht ik aan een klassieke monografie, tot ik toevallig het manuscript van zijn memoires in handen kreeg en van de ene verrassing in de andere viel. Ondanks de vriendschapsbanden die ons veertig jaar lang verbonden, ontdekte ik plots met ontsteltenis de fascinerende geheimen die hij zijn leven lang hardnekkig en wanhopig achter zijn talrijke maskers en personages verborgen had gehouden. Het ware leven (en werk) van Van Acker waren zo ongeloofwaardig, dat elke poging tot biografie automatisch op een roman zou lijken en ook als dusdanig diende gepubliceerd te worden.’
Patrick Conrad

Patrick Conrad (1945) is dichter, beeldend kunstenaar, cineast en auteur van romans en misdaadverhalen. In 2007 kreeg hij De Diamanten Kogel, de prijs voor de beste Nederlandstalige misdaadroman, voor zijn roman Starr.

Is Leven en werk van Marcel Van Acker het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Leven en werk van Marcel Van Acker