Liefdeswerk

‘Mireille weet precies wat ze wanneer moet vertellen.’
Trouw

‘Anna van Praag schrijft scherp en pijnlijk, maar toch op een elegante manier troostrijk.’
NRC Handelsblad

Nog nooit hebben zoveel mensen thuis een boek zitten schrijven als juist nu, in coronatijd. Uitgevers kunnen de manuscriptenstroom bijna niet aan. Waar komt toch al dat ‘liefdeswerk’ vandaan, zonder enige garantie op succes? Is het een overgeromantiseerd verlangen? Dit boek biedt een kijkje achter de schermen – het is ‘nachtkastjesmateriaal’ voor iedereen die droomt van een schrijfcarrière. Mireille Geus en Anna van Praag, ervaren schrijvers en vriendinnen, schreven elkaar openhartige brieven – schaamteloos, genadeloos – over de geheimen van het literaire bestaan. Brieven over kriskras door het land reizen om ergens in een kleine boekwinkel voor te lezen uit eigen werk. Over mislukkingen en triomfen, de haat-liefdeverhouding met redacteurs. Over het geworstel met feit en fictie, en over het eigen leven dat zich dwars door de briefwisseling heen aandiende: een scheiding, een burn-out, het overlijden van een moeder. Terwijl de wereld om hen heen tot stilstand kwam, schreven zij stug door. Ze konden niet anders. Het resulteerde in een stoer en kwetsbaar non-fictieboek.

‘Talent. Hartstocht. Discipline. Die drie dingen heb je nodig, zeg ik altijd tegen mijn schrijfstudenten. Bezit je al die kwaliteiten, dan komt er een boek van. Talent en discipline leidt ook tot een boek. Hartstocht en discipline hoogstwaarschijnlijk ook. Maar talent en hartstocht zonder discipline leidt tot niks. Discipline is de enige constante.’ Anna van Praag

Mireille Geus schrijft niet alleen boeken voor volwassenen, zoals Madame Jeanette, maar ook voor kinderen, zoals ‘Dans!’ en ‘Mijn dagen met Niets’. Met ‘Big’ won ze de Gouden Griffel. Ook is Mireille succesvol schrijfcoach.
Anna van Praag publiceerde de laatste jaren vooral boeken voor jongeren, zoals ‘Een heel bijzonder meisje’ en ‘Noorderlicht’. ‘Hoe groot is de liefde’ is een roman over studenten.

www.mireillegeus.nl
www.schrijfcoach.biz
www.annavanpraag.nl

Recensies (4)

Meer recensies

Is Liefdeswerk het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Liefdeswerk