Linkse Intolerantie

De Duitse Weimarrepubliek in het decennium 1920 leek in veel opzichten op huidig Nederland:
•zowel de linkse meerderheid als de rechtse minderheid bestond grotendeels uit fatsoenlijke mensen met fatsoenlijke ideeën;
•het ging economisch redelijk tot goed;
•er was geen sprake van haat tussen meerderheid en minderheid: alles bleef bij politieke schermutselingen.
Om de Weimarrepubliek in Nazi-Duitsland te veranderen in een Nazidictatuur volstond slechts de instorting van beurzen van 1929-1932. Hitler was aanvankelijk een bankroete sergeant met een twee boeken op zijn naam en een onderscheiding van dapperheid betoond in de eerste wereldoorlog. In een vijftal jaar werd hij de machtigste man van Europa. Dat is onmogelijk zonder belangrijke steun van de machtigste banken, bedrijven, en koningshuizen uit zijn tijd. In dit boekje licht de schrijver toe waarom Nederland binnen 50 jaar een extreemlinks politicus democratisch tot dictator zal stemmen, precies als destijds Adolf Hitler.

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen