List en leugen

Gelezen 2 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 4 Favoriet 0 Recensies 1
Non-fictie Artikelen 1   Topics 0

Bedriegers en zwendelaars zijn er te over, maar meesteroplichters – zoals Bernie Madoff, Lance Armstrong, Diederik Stapel – zijn dunner gezaaid. Het zijn charmante, fameuze persoonlijkheden, kunstenaars in het overreden, die op geraffineerde wijze het vertrouwen weten te winnen. Hoe doen ze het? Wat bepaalt hun succes? En hoe komt het dat wij er telkens in trappen, keer op keer? In dit boek ontleedt Maria Konnikova de verschillende vormen van bedrog – van miljoenenfraudes tot skimming – en beschrijft vanuit psychologische, neurologische en biologische invalshoeken wat al deze oplichters met elkaar gemeen hebben en hoe zij hun slachtoffers in de val lokken. List en leugen geeft inzicht in waarom we oplichters vertrouwen, waarom we ze zo graag willen geloven en zo beïnvloedbaar kunnen zijn, en geeft ons gereedschap in handen om ons tegen toekomstige zwendelpraktijken te wapenen.

Gezondheid & Psychologie
Sociale psychologie