Liter 99

Te midden van de onrust van een pandemie die veel van onze zekerheden doet wankelen, is er een nieuwe 'Liter', het negenennegentigste nummer, met bijdragen waar de lezer juist nu iets aan kan hebben.

In nieuw werk van Vonne van der Meer en Mohana van den Kroonenberg ervaren we bijvoorbeeld weer even hoe dat ook alweer was, onbezorgd de continenten over reizen, congresseren en dineren met vrienden. Eveline Vreeburg toont ons juist de gevolgen van de crisis, en helpt ons zo misschien dat vreemde ‘nieuwe’ leven onder ogen te zien. Gastkunstenaar Nicole Montagne komt deze keer aan bod met een serie portretten en Els Florijn publiceert voor het eerst een romanfragment in het tijdschrift.

Een auteur die al sinds de dertiende eeuw lezers boeit, de mystica Hadewijch, komt aan bod in een stuk over Roel Houwink, van de hand van Jan-Willem Schneider. Zijn collega-essayist Johan Reijmerink neemt de lezer mee op zijn zoektocht naar het transcendentale in het werk van Cees Nooteboom. Als er iets is wat deze literatuur en deze tijd laat zien is het dat de werkelijkheid altijd meer lagen heeft dan we denken. Dat blijkt tevens uit de vervreemding in de poëzie van de jonge dichter Ivar van der Velde en zijn collega’s Sacha Landkroon, Bert van Weenen, Kees Engelhart en Homero Aridjis uit Mexico.

In de recensierubriek Maatwerk bespreekt 'Liter' onder meer werk van Arnon Grunberg, Jan Siebelink, Christian Wiman en Edwin Mortier. Onze redacteuren vertellen in gerasterde 'Lezen is geloven'-bijdragen over de werking van literatuur in hun eigen leven. Kortom: een actuele en persoonlijke 'Liter' die de lezer hopelijk herkenning en houvast biedt.

'Liter 99' is verkrijgbaar bij de betere boekhandel, via bol.com en via leesliter.nl.

Is Liter 99 het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Liter 99