Liter nr. 98

Liter nr. 98

'Liter' 98 presenteert de debuten van de jonge prijswinnende schrijfster Janke Reitsma en de oude dichter Kees den Dulk. Beiden nieuwe namen in de wereld van de letteren, die ons podium verdienen. Maar ook oudgedienden als Henk Knol, Jaap Goedegebuure (die schrijft over Oek de Jong) en Dingeman van Wijnen zijn present in de nieuwste editie. Deze laatste peinst in ons literaire tijdschrift over de morele dilemma’s van het uitgeefvak en raakt zodoende aan het motto Lezen is geloven, waarmee de redactie op weg is naar het honderdste nummer dat eind 2020 verschijnt. Voor die gelegenheid beschreven alle redacteuren van Liter in een miniatuurtje van een paar honderd woorden wat ze drijft, wat ze hebben met literatuur en religie en hoe de wederzijdse wisselwerking daartussen een rol speelt in hun leven. Oud-hoofdredacteur Len Borgdorff opent de galerij met een bijdrage over het beeldmerk dat onze vormgever Steven van der Gaauw creëerde. En gelukkig is dat niet zijn enige bijdrage. Borgdorff interpreteert ook het indrukwekkende en actuele portfolio dat beeldend kunstenaar Nour-Eddine Jarram leverde.

Verder in dit nummer natuurlijk weer werk van onze gastschrijver Nicole Montagne, die vooral bekend staat om haar essays maar Liter een voorpublicatie gunt uit haar nog te verschijnen roman 'Het keizerpanorama'. Mark Louter vertaalde gedichten over vergeving van de Schotse dichter en theoloog Pádraig Ó Tuama en Menno van der Beek buigt zich in recensierubriek ‘Maatwerk’ over een nieuwe song van Bob Dylan. Verder bespreken we werk van of over Ischa Meijer, Sander Bax, Ayelet Gundart-Goshen en Jan Brokken.

'Liter 98 is verkrijgbaar bij de betere boekhandel, via bol.com en via leesliter.nl.
Korte verhalen , Literaire non-fictie
Literaire tijdschriften