Literalicious

Literalicious

Gelezen 2 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 1
Culinair   Topics 0
Literalicious is een culinaire reis door acht Nederlandse romans, een verhalenbundel en een cultuurschets. Literalicious is een literair kookboek met prachtige fotografie - soms geïnspireerd op een scène uit één van de romans, vaak ook op een gevoel dat een verhaal bij de lezer oproept. Tien chefkoks ontwikkelden in hun restaurantkeukens de recepten voor een literair viergangenmenu. Zij lieten zich veelal aanmoedigen door de gastronomie en eetcultuur in de romans. Recepten en foodfotografie worden afgewisseld met interviews met de chefkoks en korte essays over de rol van eten in de boeken.

'Als ik een roman lees waarin een culinaire scène levendig wordt beschreven, beginnen mijn smaakpapillen te kriebelen en breekt er een vlammende onrust in mij los. Ik moet het boek dan weg leggen. De behoefte zelf te gaan koken heeft het dan gewonnen van het leesvoer. Of het verhaal nu plaatsvindt in de middeleeuwen, het heden of in de toekomst, het geschreven is door een vijftiger, tachtiger of debutant, dat maakt niet uit - bij mij gaat de koelkast open en het fornuis aan. Soms speelt een schrijver met de zintuigen van zijn lezers, soms gebruikt hij keuken of voedsel als een metafoor, meestal echter beschrijft hij de gastronomische gebeurtenis slechts zijdelings, als literaire couleur locale, zonder zich bewust te zijn van de kooklust die hij prikkelt bij de lezer. Bij dit boek heb ik daar echter geen last van. Hier geven tien chefkoks, geïnspireerd op culinaire scènes uit Nederlandse romans, hun keukengeheimen prijs. Een kookboek dat leesgenot opwekt.'
Threes Anna - auteur van o.a. De stille stad en Wachten op de moesson

'Literalicious is zo'n mooi en smakelijk boek dat je in de verleiding komt zelf een restaurant te openen om daar dan een roman over te schrijven, vol recepten ook en met de foto's erbij.'
Theo Hakkert - De Twentsche Courant Tubantia
Culinair
Cadeauboeken algemeen
Lalito
24 mei 2012

Recensies

Het literair kookboek, culinaire meesterwerken op tafel gezet

door: Truusje Truffel leest 1 like
'Een culinaire reis door acht Nederlandse romans, een verhalenbundel en een cultuurschets. Een literair kookboek dat verhaalt van eten' Het literair kookboek, culinaire meesterwerken op tafel gezet Hoe een vork in de steel kan zitten Hier voor me ligt een prachtig boek! "Tja, zo lust ik er...