Lodewijk

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Lodewijk van Wilfred Scholten is een portret van een stoïcijns optimist. Lodewijk Asscher was het grootste politieke talent binnen de PvdA, maar hij leed bij de verkiezingen van 2017 de grootste nederlaag ooit. Lodewijk Asscher stapte niet op, maar begon aan een tocht door de woestijn. Met vallen en opstaan werkte hij aan zijn politieke profiel en een nieuwe koers voor de PvdA, geholpen door een reclameman en merkenstrateeg. Wie is deze politicus met joodse roots? Wat drijft hem, wat maakt hem boos, waarom ergert hij zich aan Mark Rutte? Journalist Wilfred Scholten volgde Asscher de afgelopen vier jaar in zijn pogingen de sociaaldemocratie weer relevant te maken. Hij zag een familieman, een debater en een vakbekwaam parlementariër, maar ook een politicus op zoek naar een achterban, naar aandacht en naar macht. Scholten sprak met mensen binnen en buiten de partij en bezocht bijeenkomsten om te achterhalen wat er schuilgaat achter het gezicht dat zo weinig prijsgeeft. Lodewijk Asscher wil dit keer de verkiezingen winnen. Zal deze ‘stoïcijnse optimist’ daarin slagen? +

Literaire non-fictie algemeen
Ambo|Anthos