Louisa d'Havé

Als spionne 40B bezorgde de Gentse Louisa d’Havé (1894-1966) tijdens de Eerste Wereldoorlog geheime Duitse militaire informatie en voorwerpen aan de Belgische Militaire Inlichtingendienst. Zo smokkelde ze op 27 januari 1915 een model van het allereerste Duitse gasmasker. Het was een stoffen mondmasker dat vochtig werd gehouden in een neutraliserende stof. Hiermee zouden de Duitse soldaten zichzelf beschermen tijdens de eerste gasaanval aan het front drie maanden later, op 22 april 1915. Dankzij Louisa’s heldhaftige optreden wist de Belgische legerleiding dat die aanval zou plaatsvinden.
Dit boekje vertelt het meeslepende oorlogsverhaal van Louisa. Spring op je fiets, volg de Louisa d’Havéfietsroute die erin opgenomen is en ontdek haar verhaal ter plaatse.

Marijn Van Laere (°1984) studeerde geschiedenis en overheidsmanagement aan de Universiteit Gent. Beroepshalve is hij beleidsmedewerker bij de Vlaamse overheid. Hij is een achterkleinzoon van Louisa d’Havé en brengt met dit boekje het vergeten verhaal van zijn overgrootmoeder opnieuw onder de aandacht.

Geschiedenis & Politiek
Regionale stadsgeschiedenis