Louise, vrouw in verzet.

Louise, vrouw in verzet.

Deze verzetsroman is gebaseerd op een waargebeurde geschiedenis. Louise Chambon, Ardèche 1891, trouwde in Parijs met de Zaankanter Henk Ero.
Ze droomden van een toekomst in de Franse hoofdstad, tot de Eerste Wereldoorlog uitbrak. Ze waren genoodzaakt te vluchten en zochten hun toevlucht in de Zaanstreek. In Koog aan de Zaan begonnen zij het bloeiende horecabedrijf De Waakzaamheid. Zij kregen drie kinderen.
Direct na de inval van de Duitse bezetter in 1940, sloot Henk Ero zich aan bij een van de eerste verzetsgroepen. De Waakzaamheid werd een centrum van lokaal verzet. Maar de groep werd verraden en in het voorjaar van 1941 volgde de arrestatie van Henk.
Louise moest vanaf toen haar eigen keuzes maken. Uit liefde voor haar naasten koos zij voor zelfopoffering.
Henk en Louise Ero maakten deel uit van de landelijk bekende Stijkelgroep. Na de gevangenschap in het Oranjehotel werd de groep naar Berlijn overgebracht. Daar volgde veroordeling en terechtstelling. Dit pakkende verhaal is gebaseerd op historische bronnen, zoals brieven en oorlogsarchieven. Maar ook op de indrukwekkende getuigenissen van medegevangenen uit het Oranjehotel en Ravensbrück..
Geschiedenis & Politiek
Brave New Books