Lyriek uit de Engelse Romantiek

Lyriek uit de Engelse Romantiek

De Engelse Romantiek bevat de meest toegankelijke en geliefde gedichten voor de poëzie liefhebber, zeker in deze bloemlezing die een keuze bevat met getrouwe en poëtische vertalingen uit het werk van Wordsworth, Coleridge, Keats, Shelley en Byron.
Naast sonnetten en odes schreven zij over de levende natuur en het landleven, ook over dieren en vooral vogels, zoals de leeuwerik, en over landschappen, rivieren, de zee en vergezichten; en steeds gaan die gepaard met diepgevoelde persoonlijke emoties van extase tot melancholie.
Ook menselijke relaties worden veelvuldig uitgediept. Naast droefheid, teleurstelling en verloren liefde komen de verhouding tussen ouders en kinderen, broers en zusters en verwanten aan de orde; tevens passeren folklore, klassieke en middeleeuwse figuren met hun deugden, ondeugden en invloeden de revue.
Al deze persoonlijke emotionele uitingen vormen ook een tegenwicht tegen de achttiende-eeuwse verstandelijke Verlichting, de ontspoorde Franse Revolutie, en ook de opkomende Industriële Revolutie, waarbij het persoonlijke welbevinden zich zocht te uiten tegen het algemeen maar o zo onpersoonlijke belang.
Poëzie
Brave New Books