Lyssa

NRC:

Lyssa

Gelezen 48 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 39 Favoriet 0 Recensies 12
Literatuur & Romans Newsroom 1 Lijsten 3 Spots 4   Topics 0   Leesclub

Mestopes, 1877. Op zomerverlof in de grote stad ontmoet de jonge officier Gaspar Szabó de intrigerende Lyssa Boktani. Als vrouw van een rijke intellectueel introduceert zij hem in de hogere kringen van de Mestopische elite. Gaspar droomt ervan haar weg te kapen van haar man Viktor, een schuwe mensenhater. Intussen broeit er in de zonnige straten van Mestopes een ziekte die van mensen beesten maakt. Een reeks ongelukken zorgt ervoor dat Gaspar de mysterieuze Viktor Boktani daadwerkelijk ontmoet en de zomer in het teken komt te staan van de grote drie: de liefde, de vriendschap en de dood.
Lyssa is een uitzonderlijk boek: een ode van een Nederlandse debutant aan romans van de Grote Russen.

Querido
07 maart 2017
21 maart 2017

Geen zoetsappig kostuumdrama

door: Helena van Dijk 4 reacties 1 like
"De trein naar Mestopes. Ik vertrek vanaf een verlaten perron en vermoed dat ik misschien wel de enige reiziger aan boord ben."

In de eerste zin van Lyssa, de debuutroman van Tom Hofland (1990) gaat het al over het eerste thema van dit bijzondere boek: eenzaamheid. Hoofdpersoon Gaspar Szabó, een...

Reacties op: Lyssa