Ma femme et moi

Ma femme et moi

Wat hebben mijn grootouders meegemaakt tijdens de oorlog? Ik wist dat opa in 1943 op zijn boerderij in Huissen (Gelderland) werd gearresteerd door de Duitse Sicherheitsdienst. Hij was actief in het verzet en had gevluchte Franse krijgsgevangenen uit Duitse werkkampen geholpen. Het ging fout toen de beruchte Johnny de Droog op zijn pad kwam.
Ik heb me vaak afgevraagd hoe opa betrokken raakte bij verzetswerk? Wat er gebeurde na zijn arrestatie? En hoe het oma verging? Plotseling moest zij het boerenbedrijf leiden én voor hun vier jonge kinderen zorgen.
Na de vondst van brieven die mijn grootouders naar elkaar schreven ging ik op zoek naar antwoorden. Wat is het verhaal waar na de oorlog weinig over gesproken werd? Na zeven jaar graven in archieven, lezen van literatuur en herinneringen ophalen met mijn moeder en tante kon ik het verhaal reconstrueren. Gescheiden door oorlog, verbonden door brieven, hielden mijn grootouders de hoop op een goede afloop levend.
De Tweede Wereldoorlog is een grote puzzel waarin ieder stukje een verhaal vertelt. Dat van mijn opa en oma is er een van.
Geschiedenis & Politiek
Historische biografieen