Maatwerk in het sociaal domein

Evelien Meester
Maatwerk, efficiëntere zorg en minder kosten. Dit zijn maar een paar doelen van decentralisaties in het sociaal domein. Hoe je dat als professional bij gemeenten in het vat moet gieten, blijkt in de praktijk niet eenvoudig.

Maatwerk in het sociaal domein biedt concrete handvatten hoe professionals maatwerk kunnen toepassen met de Omgekeerde Toets©. Dit handboek voor omgekeerd werken, denken en doen geeft antwoorden op de meest prangende vragen die hierbij komen kijken. Hoe leveren we maatwerk? Werken we dan meer vanuit de bedoeling of het effect? Hoeven we de wet niet meer te lezen maar doen we gewoon wat nodig is? En hoe bepaal je dat eigenlijk? Gemeentelijke professionals die met die vragen worstelen krijgen nu praktisch toepasbare antwoorden waar ze direct mee aan de slag kunnen. Gelukkig maar, want maatwerk is hard nodig. De wetten die we in het sociaal domein uitvoeren zijn bedoeld om mensen te beschermen, niet om ze uit te sluiten.

Het boek gaat in op de theorie die de basis vormt van de Omgekeerde Toets, een door Evelien Meester ontwikkelde methodiek. Daarbij wordt veel gebruik gemaakt van casussen uit de praktijk om te laten zien hoe de theorie toegepast kan worden. Ook biedt het verdiepende kennis die inzicht geeft en helpt om de methodiek toe te passen. Uiteraard komt de implementatie ook aan bod. Zowel het proces als de kaders om op een effectieve en efficiënte manier maatwerk te leveren: preventie, samenwerken, sturen op innovatie en vakmanschap.

Met de tools in het boek kan je zelf aan de slag en de vertaalslag naar de eigen organisatie maken. De methodiek kan ingepast worden in de werkwijze van iedere organisatie. Maatwerk dus, en direct toepasbaar!

Is Maatwerk in het sociaal domein het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Maatwerk in het sociaal domein