MacFundamentalist

MacFundamentalist

Jack Nouws (Zundert, 1960) kocht in 1987 na een frustrerende middag worstelen met MS-DOS een elektrische typemachine. Twee maanden later maakte hij kennis met de Macintosh. In de voor Apple en Mac-gebruikers moeizame jaren 1995-1998 liet hij in fora en brievenrubrieken zijn onverbloemde mening horen. Dat leidde in 1998 tot een column in MacFan, wat hem volgens zijn hoofdredacteur het Apple-geweten van Nederland maakte. Met humor en venijn becommentarieerde Nouws – zonder Apple of zichzelf te ontzien – in honderd columns de positie van de Mac-gebruiker in een door Windows gedomineerde computerwereld, terwijl Apple ondertussen uitgroeide van zieltogende underdog tot het grootste technologiebedrijf uit de geschiedenis.

Jack Nouws publiceerde eerder verhalen over zijn studentenleven in de Volkskrant en Playboy, reisreportages in Rails, columns in Metro, Mojo Magazine, Nieuwe Revu, Sum en Trajectum en hij had een faits divers rubriek in Panorama en een populairwetenschappelijke in Triv’. Hij publiceerde o.a. een roman, een verhalenbundel, een reisgids over Vincent van Gogh en de canon van zijn geboortedorp. Hij is nog steeds columnist van MacFan, op www.macfan.nl.
Korte verhalen , Literaire non-fictie
Gebundelde literaire columns