Mamy Blue

Mamy Blue

Gelezen 0 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 5 Favoriet 0 Recensies 0
Barbara Sarafian heeft het druk. Met acteren en televisie natuurlijk, maar ook met haar theatershow FoKKoF die vanaf
het najaar doorheen Vlaanderen tourt. En dan is er ook dit boek waarin ze, in een heerlijke mix van tragiek en hilariteit, een stuk van haar leven openbaart. Haar jonge jaren in Watervliet (“men vond mij altijd weer impertinent, omdat ik zogezegd een veeleisend spook was”), haar ontdekking van de liefde, niet noodzakelijk met prettige afloop (“naast elkaar leven is het enige wat ik kan, niet in, op, onder, achter of voor, alleen naast”), haar alleenstaande-moeder-zijn met superheldenstatus, en nog meer wonderlijke levensfeiten in wonderlijke zinnen verteld.
Maar bovenal vertelt ze over haar moeder, haar Mamy Blue, de niet-geconformeerde kunstenares (‘een wezen van mijn soort maar dan in oudere versie’) die problemen probeert op te lossen met wijsheid en kruiden. Een authentiek, warm en tegelijk buitengewoon levensverhaal.

Literaire non-fictie algemeen
15 oktober 2021