Manieren van ordenen

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0

Na een herexamen Nederlands op zeventienjarige leeftijd, wordt Jan Van Herreweghe (°1958) in de daaropvolgende grote verlofperiode verplicht om vijf boeken uit de Nederlandse literatuur te lezen, deze samen te vatten en te becommentariëren. De tot dan toe rabiate boekenhater raakt geboeid door één boek, dat van dan af zijn leven overhoop gooit. Hij verzeilt in een leeswoede, leest tot op de dag van vandaag 120 à 160 boeken per jaar, studeert aanvankelijk boekhouden (what’s in a name?) vervolgens bibliotheekwetenschappen en wordt dan bibliothecaris in een openbare bibliotheek in Vlaanderen. Eind 2004 ontmoet hij een boekenfanaat die hem introduceert in de wereld van de bibliofilie. Het hek is helemaal van de dam. De passie wordt een verslaving. De boekengekte wordt een levensdrang. Er zijn slechts drie middelen om de ziekte enigszins te lijf te gaan: er over lezen, er over schrijven en ... een huis kopen of verbouwen. Dit boek is deel 3 van de cyclus ‘Het menselijk tekort bij een teveel aan papier.

Het menselijk tekort bij een teveel aan papier.
DE GEBETEN HOND VZW
05 januari 2020