Meerzicht

Meerzicht

Gelezen 13 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 15 Favoriet 0 Recensies 3

Meerzicht van Marie de Meister is een prachtige, invoelende roman over een vrouw die het verlaten familiehotel en de laatste hotelgast erft.

Een poldereilandje in het Groene Hart: een dichtgeslibde haven vol illegaal afgemeerde woonschepen, een permanent bewoond recreatiepark, een moerassig nieuw natuurgebied en een gespleten dorpsgemeenschap. In de verste uithoek ervan staan een vervallen woonhuis en een gesloten hotel, waarin twee vrouwen langs elkaar heen leven. Wat bezielt de vrouwen om op deze verlaten plek onder te duiken? De ene (begin vijftig) verzint verhalen over de reden waarom de ander (begin negentig) zich in het hotel verschuilt en van kamer naar kamer zwerft. Lukt het haar om er al schrijvend achter te komen waarom ze na haar eindexamen uit haar geboortehuis vertrok om er pas drieëndertig jaar later terug te keren?

In Meerzicht vertelt Marie de Meister op een originele manier over verlies, rouw en verzoening, tegen de achtergrond van bestuurders die ruziën over de bestemming van de polder. Ze vertelt bovendien over een aarzelend ontluikende liefde die de vertelster uiteindelijk uit haar isolement bevrijdt. Meerzicht van Marie de Meister is een hoopgevende roman over dromen en ambities, schuld en verlossing, liefde en verlies, en over de manier waarop we ons leven inrichten rondom de leegte die anderen achterlaten.

Over De stilte van Thé:

‘Dit boek heeft ons volledig ingepakt. Aangrijpend en zonder een spoortje sentiment.’ – DWDD-boekenpanel

De stilte van Thé maakt je stil. Van bewondering.’ – Dagblad de Limburger

Ambo|Anthos