Meisje in hyacintblauw

Een docent kunstgeschiedenis wordt door de wiskundeleraar thuis uitgenodigd. Tijdens dit bezoek toont deze hem een schilderij. Het is een onvoorstelbaar mooi portret van een meisje, waarvan de eigenaar beweert dat het een echte Vermeer is. Gezien de kwaliteit van het werk is dat heel goed mogelijk. Maar waarom, vraagt de leraar zich af, weet niemand van het bestaan van het schilderij af?

Van Johannes Vermeer zijn slechts vijfendertig schilderijen bekend. In Meisje in hyacintblauw creëert Susan Vreeland voor ons de zesendertigste Vermeer. In deze subtiele roman wordt het schilderij terug in de tijd gevolgd, tot het moment van inspiratie bij Vermeer zelf. Het toont ons de levens van de bezitters van het schilderij door de eeuwen heen, en de invloed die Meisje in hyacintblauw daarop heeft gehad. Bij elke eigenaar wordt meer over de herkomst van het kunstwerk onthuld, en tevens wordt duidelijk hoe de waardering voor de kunstenaar Vermeer in de loop der tijd varieerde. Met meisje in hyacintblauw zet Susan Vreeland ons aan het denken over de waarde van kunst in ons leven en de behoefte van de mens aan schoonheid.

Is Meisje in hyacintblauw het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Meisje in hyacintblauw