Mensen maken

'Alles is goed zoals het uit de handen van de Schepper komt, alles raakt verdorven in de handen van de mens,' schreef Rousseau in zijn Emile, of Over de opvoeding uit 1762, waarschijnlijk het beroemdste boek over opvoeding ooit. Laat het kind vooral kind zijn, en bescherm het zoveel mogelijk tegen de grotemensenwereld, is zijn boodschap. Probeer dat maar eens in onze tijd, schrijft filosoof Daan Roovers. Ook kinderen ontkomen niet aan de voortdurende informatiestroom. Dagelijks worden ze door sociale media en het Jeugdjournaal bijgepraat over oorlogen, crises en het klimaat. In plaats van ze met hun rug naar de wereld groot te brengen of ze alleen maar toe te rusten met doelgerichte vaardigheden voor de arbeidsmarkt, moeten we ons toeleggen op algemene vorming, om ze voor te bereiden op een samenleving die er nog níet is en waarvan niemand weet hoe die zal zijn.

Is Mensen maken het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Mensen maken