Mevrouw Renaissance

Wat weet een biograaf echt over zijn onderwerp?

In dit sprankelende verhaal van Leen Huet onderbreekt de schilderes Mayken Verhulst een kunsthistorische uiteenzetting over haarzelf. Ze neemt het woord en vertelt ons geestig en kordaat over haar werk, haar liefdes en haar invloed op schoonzoon Pieter Bruegel en kleinzoon Jan Brueghel... Laat u meeslepen door deze renaissancevrouw en spilfiguur in een kunstenaarsdynastie!

Geïnspireerd door het enige gekende schilderij waarop Mayken Verhulst staat afgebeeld, maakte Alexandra Cool een levensgroot beeld van haar. Ze gebruikte hiervoor ruwe klei die ze in het Pajottenland opgroef en mengde met bloemen- zaden. Door regen en wind erodeert de ongebakken klei langzaam tot er uiteindelijk enkel een bloemenveldje overblijft.

Leen Huet publiceerde in 2016 een baanbrekende biografie van Pieter Bruegel de Oude.

Is Mevrouw Renaissance het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Mevrouw Renaissance