Microkosmos

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 1
Auto’s rijden op en af. Kofferdeksels veren omhoog. Mannen en vrouwen stappen binnen met dozen en manden vol klein gerief. Een bejaard koppel vraagt: ‘Bij wie moeten we zijn voor een ophaling?’ Welkom in de kringloopwinkel. Hier danken mensen de dingen af die hen jaren omringd hebben. Maar hier krijgen de dingen ook een nieuwe thuis. In Microkosmos schildert Rino Feys het leven zoals het is in de kringloopwinkel waar hij werkt: die van Avelgem. Het boek bundelt een reeks heerlijke stukjes zonder een gram vet. Het zijn bijna kleine schilderijtjes. Van Faisal, Jalal en Wahid, die zoals de meeste van zijn collega’s tijdelijk door het OCMW zijn tewerkgesteld. Van de conversaties die hij toevallig opvangt tijdens het herinrichten van het glazenrek in de huisraadafdeling – ‘Omdat hij verschrikkelijk luid snurkte, sliepen we al van in het begin van ons huwelijk apart.’ Van de dingen die je in kringloopwinkels vindt en waarvan je niet eens weet dat je ze nodig had. Van een wereld die van iedereen is. +

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen