Mijn Couperus

In 2023 is het 100 jaar geleden dat Louis Couperus overleed. Talloze Nederlanders hebben de kracht van de verhalen van de beroemde schrijver ontdekt. In Mijn Couperus schrijft socioloog Paul Schnabel over zijn persoonlijke confrontatie met Couperus en diens oeuvre. Wat heeft Couperus voor hem betekend als opgroeiende jongeman en nu, zestig jaar na de eerste kennismaking? Was Couperus zijn rolmodel? Voorbestemd of voorbeeld? Hoe ervoer hij het herlezen van Couperus' klassieke boek 'De berg van licht'? Schnabel gaat onder meer in op de unieke schrijfstijl van Couperus, diens kleding en aandacht voor interieurs en de gedeelde band met Nederlands-Indië. Uitvoerig bespreekt hij Couperus' verbeelding van mannen en mannelijkheid en gaat daarbij in op de ideeën over homoseksualiteit en genderfluïditeit.

Is Mijn Couperus het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Mijn Couperus