Mijn leven dank ik aan de bommen

Op 16 februari 1945 had de toen 21-jarige Henny Brenner gedeporteerd moeten worden. Maar het bombardement op Dresden, dat tienduizenden plaatsgenoten het leven kostte, was haar redding. In de chaos die daarop ontstond kon ze vluchtten.
Uitsluiting, gedwongen schoolverandering, dwangarbeid en permanente angst voor erger stempelden het leven van het meisje dat in de oorlogsjaren vrouw werd. En uiteindelijk kwam daadwerkelijk het deporatiebevel van de Gestapo. Een deportatie die zou moeten leiden tot haar dood in een concentratiekamp.
Maar uitgerekend het bommeninferno op Dresden, waarin zovelen de dood vonden, redde haar leven. Ook al speurde de Gestapo in de verwoeste stad verwoed naar overlevende Joden.

Een waardevol en indringend verslag van een van de laatst overgebleven getuigen van de Holocaust.

Is Mijn leven dank ik aan de bommen het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Mijn leven dank ik aan de bommen