Mijn leven in een verdwijnend landschap

Journalist Patrick Laurie keert terug naar zijn geboorteplaats Galloway en gaat aan het werk op zijn familieboerderij in de heuvels in zuidwestelijk Schotland. Hij houdt er Gallowayrunderen en ontdekt hoe deze koeien ooit de mensen en de natuur op deze afgelegen plek hebben gevormd. Hij ziet ook, tot zijn spijt, dat het geliefde landschap waar hij opgroeide geleidelijk aan is verdwenen. Immers, naarmate de twintigste eeuw vorderde, hebben de inwoners van Galloway het gebied verlaten en hebben heidevelden plaatsgemaakt voor commercieel bos.

Mijn leven in een verdwijnend landschap is een aangrijpend en ontroerend boek, buitengewoon goed geschreven en met prachtige beschrijvingen van de natuur en het boerenleven, waarin folklore en wetenschap, traditie en vooruitgang samenkomen. Het is een persoonlijk verhaal, maar raakt een universeel thema: onze liefde voor - en tegelijkertijd onze soms desastreuze aantasting van - de natuur.

Literaire non-fictie algemeen
Terra
03 augustus 2021
03 augustus 2021

Reacties op: Mijn leven in een verdwijnend landschap