Millenniumkoorts 1991:1

Millenniumkoorts 1991

‘“Millenniumkoorts”, dubbelroman over schuld en onschuld, macht en onmacht in het hart van Europa, omvat twee delen : ‘1991’ en ‘2002’, en beslaat de jaren 1981 tot 2002. Omwille van diens omvang wordt ieder deel in verschillende afleveringen gepubliceerd. ‘1991:1’ is de eerste aflevering van het eerste deel van “Millenniumkoorts” en beslaat de periode van 1981 tot 1986. Ben Bosch – zoon van een in Brussel gevestigde Vlaamse brouwer van kriekbier – vertelt Japans neerlandicus Mikio Kawamura op 26 december 1991 in een etablissement op de Brusselse Grote Markt hoe het zijn vriend, meester Axel du Bois, exact twee jaar eerder verging. Ben legt uit hoe Axel du Bois aan zijn einde is gekomen net op de dag waarop hij zijn dertigste verjaardag vierde. Een tot dan onbekende terreurgroep, de WW, die de afschaffing van de doodstraf door minister van Justitie Marianne de Coninck wil verhinderen, eist de aanslag op. Nochtans liet niets vermoeden dat Axel du Bois, ooit zelf voorstander van de doodstraf, het doelwit zou worden van deze groep. In ‘1991:1’ worden meester du Bois’ leerjaren als advocaat beschreven.

Moderne geschiedenis (1870-heden)
Brave New Books