Mindfulness:back to the roots

Mindfulness:back to the roots

Mindfulness is niet iets dat je doet, het is iets dat is.
Al vele eeuwen verwijzen wijsgeren naar een toestand in ons die open en vrij is, voorbij het denken, voorbij onszelf en zelfs voorbij de tijdelijkheid. Dit zou het eindpunt zijn van een lange en toegewijde weg, vol innerlijke transformaties.
Tegenwoordig weet men vaak niet meer hoe mindfulness ooit bedoeld was. Jon Kabat-Zinn, de grondlegger van mindfulness in het Westen, waarschuwt geregeld voor een te oppervlakkig en commercieel gebruik van zijn wereldwijd toegepaste model. Mindfulness stamt oorspronkelijk af van boeddhistische meditatievormen, die de diepgang kunnen bieden waar velen naar op zoek zijn. Het antwoord op de vraag welke vorm het meest geschikt is en in hoeverre je culturele aspecten kunt scheiden van de methodiek, kan nogal verwarrend zijn.
Mindfulness: back to the roots beoogt een soort Lonely Planet te zijn voor meditatieretraites, boordevol tips, ervaringen en (handige) adressen om te mediteren. Het boek geeft inzicht in de werking van de verschillende methodes en adviseert bij de keuze van een meditatievorm, -accommodatie en -leraar. Een must have, zowel voor hen die op langere retraite naar Azië gaan, als
voor mensen die willen beoefenen in Nederland.
Marnix van Rossum (1980), meditatiebegeleider in Rotterdam, woonde zes jaar in meditatiecentra in Azië, waarvan bijna twee jaar als monnik. Op basis van deze ervaringen en zijn achtergrond als psycholoog poogt hij een realistisch en onbevooroordeeld overzicht te geven van de diverse
meditatiestromingen uit Azië.
Religie & Spiritualiteit