Minjan

Volkskrant:

Minjan

Rank 931 Gelezen 134 Aan het lezen 4 Wil ik lezen 100 Favoriet 9 Recensies 16
Spots 2   Topics 0

Margot Vanderstraeten heeft met Mazzel tov een gevoelige snaar geraakt: niet alleen werd het boek een internationale best seller, het leidde ook tot bijzondere nieuwe ontmoetingen binnen de orthodox-joodse gemeenschap. Zo zijn er chef-kok Moshi van het beroemde Hoffy’s in Antwerpen, die iedereen die daarom vraagt graag uitleg geeft over de joods-culinaire traditie en het chassidische leven; Dan Z., een buitenbeentje met een humorvolle blik die al decennialang als enige de chassidische gemeenschap mag fotograferen; Esther, met wie Margot redetwist over de ultraorthodox-religieuze opvoeding en scholing; en ook koningin Mathilde passeert – wanneer zij wordt rondgeleid in de Dossinkazerne in Mechelen, waar foto’s van Dan Z. en teksten van Margot werden getoond en de ontroerende chassidische meneer Schwarz voor het eerst in zijn leven foto’s van de Holocaust zag. In Minjan is Margot Vanderstraeten op haar best: nu eens ernstig, dan weer lichtvoetig tot ironisch maar altijd met oprechte interesse zoekt zij, op haar eigen niet-godsdienstige manier, verbinding met buren die nabij een zo ander leven leiden.

Mens & Maatschappij
Sociologie algemeen