misrekening_plat

Misrekening

Gelezen 61 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 47 Favoriet 20 Recensies 50
Non-fictie Spots 3   Topics 0

In het holst van de oorlog besluiten de jonge kleermaker Herman Vinke en zijn vrouw Jo Vinke-Groen het veilige Kampen te verruilen voor het gebombardeerde Rotterdam. Een enorme inschattingsfout blijkt al gauw en traumatische jaren volgen. De oorlog dwingt hen midden in de Hongerwinter tot een levensgevaarlijke vlucht. Ondertussen is in 1941 vanuit Halifax (Nova Scotia) een konvooi met zeven schepen vertrokken. De drieduizend Canadese militairen aan boord, onder wie Leon Baker, hebben maar één doel: de bevrijding van Europa. Als huzaar Baker drieënhalf jaar later de IJsselkade in Kampen op stapt, weet hij waar hij al die jaren voor gestreden heeft. In Misrekening beschrijft Robert Terpstra niet alleen het lot van zijn grootouders en de bevrijders, maar ook dat van de Poolse partizaan, de verzetsman, de joodse onderduiker, de soldaat en de generaal, zowel aan geallieerde als aan Duitse zijde. Dat niets in een oorlog voorspelbaar is, blijkt niet alleen uit de misrekening van de Vinkes maar ook die van een Nederlandse kolonel en een groep Amerikaanse vliegers waardoor Rotterdam tot twee keer toe zinloos wordt gebombardeerd. Dit fascinerende boek onderstreept dat het onze plicht is de verhalen van de oorlog - ook 75 jaar na de bevrijding - door te blijven geven aan volgende generaties.

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen