Mona Lisa

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Als weinig hedendaagse romanschrijvers bezit Pierre La Mure het talent vervlogen tijden opnieuw tot leven te brengen. In "Mona Lisa" voert hij de lezers mee naar het vijftiende en zestiende-eeuwse Italië en plaatst hij hen midden in die opwindende tijd en merkwaardige veldtochten, politieke kuiperijen, gehuwde pausen, een dertienjarige kardinaal, het aflopend imperium der Medici's, de Franse invasie.
In deze turbulente tijd leefde Mona Lisa, de vrouw met de zachtbruine ogen die door Leonardo da Vinci werd vereeuwigd. Wie was deze vrouw die nu reeds eeuwen voortleeft op een paneel van populierenhout? Waarom trouwde zij als vijftienjarige, rijk patriciërsmeisje met de veel oudere zijdehandelaar Giocondo? Waarom liet zij zich portretteren? Waarom voltooide Leonardo da Vinci zelf haar portret terwijl hij zijn andere grootse kunstwerken door anderen liet afmaken? Bestond er een bijzondere band tussen Mona Lisa
en het controversiele schildersgenie uit de Italiaanse Renaissance? En bovendien : voor wie was het portret bestemd? Op onvergetelijke wijze weet Pierre La Mure door te dringen in een van de grootste mysteries aller tijden en het leven te ontsluieren van de vrouw met de geheimzinnige glimlach.......

Van Holkema & Warendorf
01 januari 1978