Muggen & olifanten

Muggen & olifanten

‘Eddy bewaart echt alles, zijn studio is een levend monument. Op de vraag “Waar reisde je in 1971 naartoe?” had hij binnen tien minuten antwoord; hij hoefde er alleen even zijn agenda uit 1971 op na te slaan. Het is fascinerend, en soms lachwekkend – zo kwam ik in ons vakantiehuis in Frankrijk een la vol boekjes tegen: alle gebruiksaanwijzingen van alle rubberboten die we ooit hadden gekocht. Het idee voor onze gezamenlijke column ontstond geheid tijdens een borrel. We wisten meteen wat het moest worden: twee visies op één thema. Zijn foto, mijn tekst, los van elkaar, ieder ons verhaal, en samen een schepje erbovenop. Iets waar de krantenlezer even over zou moeten nadenken. Waarom deze foto bij dit stukje? Ah! Het mocht over alles gaan, we zouden elkaar onderwerpen aanreiken. En dat is ook hoe we het doen. De foto’s gaan dwars door de tijd, de onderwerpen zijn van nu – ongemerkt is er meer actualiteit in geslopen dan we hadden verwacht.’

Iedere twee weken publiceert de Volkskrant een beeldcolumn van Eddy & Eva Posthuma de Boer. De prachtige teksten van Eva gecombineerd met een fascinerend beeld uit het rijke archief van Eddy leveren iedere keer weer een juweeltje op. De teksten en beelden zijn nu gebundeld in Muggen & olifanten.

Ambo|Anthos
30 november 2020