Naar Lillehammer

Wat te doen als een moeder op een kinderspeelplaats je vraagt even op haar driejarige dochter te passen en vervolgens niet meer komt opdagen? Eerst neemt de kinderloze Cécile alleen de zorg voor het kind op zich, maar algauw krijgt ze de moeder erbij: de Nigeriaanse Gladys wil met haar oude leven breken en voelt zich in de stad niet langer veilig. Zelfs een afgelegen vakantiehuis in de bossen bij Lunteren biedt geen bescherming. Gaandeweg wordt het Cécile duidelijk waarom naar Lillehammer vluchten zo moeilijk voor Gladys is. Vonne van der Meer noemt haar nieuwe roman geen thriller. Toch komt er een rechercheur in voor, een mortuarium en een verhoor. Het is een literaire pageturner. Naar Lillehammer brengt ons niet naar een stadje in Noorwegen maar naar Amsterdam, hartje zomer. Een nieuwe, echte Van der Meer: er wordt verlangd naar een kind, naar liefde en naar zelfkennis.

Atlas Contact
16 februari 2021