Nacht van de Mystiek 2017

Mystiek staat voor het melancholisch zoeken naar wat hoger en verder ligt dan de kleinheid van ons bestaan - meestal vergeefs, soms even lukkend. Het is een onophoudend verlangen dat alle religieuze tradities kennen
omdat het een verlangen van mensen is en ook is het een drijfveer voor kunstenaars. Zo ook Bob Dylan, Nobelprijswinnaar literatuur - doordrongen van joods mystiek gedachtegoed, of de recentelijk overleden Leonard Cohen, wiens poëzie bij vlagen rechtstreeks uit deze grote traditie put. Zij stonden centraal op de derde Nacht van de Mystiek. Dylans verbondenheid met de joodse mystiek werd door zanger Ernst Jansz en filosoof Marc De Kesel tot leven gebracht. Kees Waaijman belichtte de mystieke diepte van Leonard Cohen. Ook de Vlaamse dichter, romanschrijver en woordkunstenaar Bart Stouten was er met een hedendaags mystiek manifest en Gerrit Steunebrink sprak over islamitische mystiek. De derde Nacht van de Mystiek bood weer een verrassend avondvullend programma met lezing, muziek, poëzie, gesprek - met betrouwbare gidsen door dit geheimzinnige land van de mystiek.
Inclusief optreden op DVD van Ernst Jansz.

Is Nacht van de Mystiek 2017 het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Nacht van de Mystiek 2017