Nederland bevrijd

Nederland bevrijd

GT Rovers duikt in de aangrijpende periode uit onze nationale recente geschiedenis: de donkere herinnering aan de bezetting. Het dagelijks leven tijds de oorlog, de werkkampen, maar ook het kaalscheren van de moffenmeiden, de doofpotaffaire ‘de ondergang van de Van Imhoff’, de troostmeisjes en Jappenkampen, maar uiteindelijk ook de vreugdevolle
herinneringen aan de bevrijding en de feestelijke verwelkoming van de bevrijders.

De bevrijding was er natuurlijk niet zomaar. Het was een lang proces van hoop, teleurstelling, lijden en verdriet. In Nederland bevrijd roept GT Rovers herinneringen op aan onder meer vrouwen in het verzet, verzetsstrijders in Nederlands-Indië, het biscuitje van Drees, Winterhulp, Trees heeft een Canadees, de Birma Spoorlijn, vergeten bombardementen, de demobilisatie van Molukse militairen, de emigratie naar overzeese landen, bleekneusjes, snoepje van de week en nog heel veel meer. Met haar haar columns weet ze een aangrijpend beeld neer te zetten van Nederland en Nederlands-Indië tijdens en na de oorlog, voorzien van indrukwekkende beelden uit het Nationaal Archief.
Geschiedenis & Politiek
Karakter Uitgevers B.V.