nefkensbaas

Nefkens

Ruim een eeuw beslaat de geschiedenis van de doortastende ondernemersfamilie Nefkens in Amersfoort, die een belangrijk stempel heeft gedrukt op het particulier en openbaar vervoer. Jan Nefkens veroverde eind negentiende eeuw een positie als marktleider in de rijwielhandel met topmerken als Adler en Simplex. Zijn zoon Henri professionaliseerde de zaak en richtte zich uiteindelijk volledig op ‘automobielen’, dankzij de samenwerking met het Amerikaanse General Motors. De NV Henri Nefkens voerde merken als Chevrolet en Pontiac. Opvolger Piet slaagt er vervolgens in de continuïteit van het bedrijf te garanderen tijdens de Tweede Wereldoorlog, en in de wederopbouw groeit het bedrijf gestaag, vooral door het merk Opel. Bovendien verzorgt hij decennialang het openbaar vervoer in de almaar uitdijende stad. De keuzes, producten, marketing en commerciële successen van deze drie generaties zijn beschreven tegen de achtergrond van Amersfoort en de opkomst, bloei en toekomst van de auto.

Geschiedenis & Politiek
Historische biografieen